![]() |
Salvador Dali354 obrazy - galeria malarstwa1910 - 1982 |
![]() |
................................................................................................................................................................................................................................................ | ||
<< strona główna Salvador Dali |
Salvador Dali - surrealistaSurrealizm to według twórcy tego kierunku, André Bretona: „Dyktando myśli pod nieobecność wszelkiej kontroli sprawowanej przez rozum, poza wszelkimi sprawdzianami estetycznymi lub moralnymi”. Główną inspiracją miał stać się leżący pomiędzy snem a jawą, „model wewnętrzny”. Salvador Dali, zafascynowany odsłaniającym najgłębsze „ja” zjawiskiem paranoi, ekshibicjonistyczną eksploracją własnych snów i marzeń oraz (najczęściej erotycznych) obsesji, był w powszechnym odczuciu synonimem surrealisty. Dzięki zaś swym ekstrawagancjom i talentom do skandali i autoreklamy, Salvador Dali stał się jednym z najbardziej popularnych malarzy XX w., a z pewnością najbardziej znanym surrealistą. Jego sztuka nadal wzbudza tyleż uwielbienia, co kontrowersji.
Salvador Dali charakteryzował się wielką inwencją w zakresie stwarzania
zapadających w
pamięć
obrazów o dużej
sugestywności.
Można tu
wymienić choćby
kadry ze stworzonego (wraz z L. Bunuelem) Psa andaluzyjskiego,
czy miękkie zegarki ze słynnego obrazu Trwałość
pamięci.
Dali często
wyjaśniał
znaczenie i genezę
swoich dzieł.
Powstanie tego obrazu opisywał,
wspominając
wieczór, gdy cierpiąc na dokuczliwą migrenę,
zjadł
wspaniale dojrzały,
roztapiający
się
camembert. Powrócił
do pracowni, gdzie - patrząc
na swój ostatni obraz, przedstawiający skalisty pejzaż
z uschniętym
drzewem na pierwszym planie - w ciągu zaledwie dwu godzin, do powrotu
żony z kina,
stworzył jedną
ze swoich najsłynniejszych
wizji - porzucone w pejzażu, roztapiające się
zegarki. Efekt zmieniających
swój stan fizyczny przedmiotów, roztapiających się,
płynnych, czy
eksplodujących form, był
jednym z ulubionych
zabiegów Salvadora Dali, popisującego
się wirtuozerią
iluzjonistycznej
techniki. Sztukę i sposób bycia Salvadora Dali można bowiem w pewnym sensie określić mianem prestidigitatorstwa. Spośród innych artystów surrealizmu, wyróżnia go drobiazgowa i wirtuozerska technika, za pomocą której przekazywał swoje wizje. Znakomity, zręczny rysownik, opanował w pełni cały zespół klasycznych środków malarskich, włącznie z całą wiedzą optyczno-perspektywiczną. Używał jej w bardzo rozmaitym sensie; bowiem jego obrazy nie zawsze w założeniu były surrealistyczne, szczególnie te powstałe w okresie powojennym. Zasadę dowolnych spotkań przedmiotów, hipertrofii lub atrofii ich fragmentów, Salvador Dali stosował z wielką inwencją. Płonąca żyrafa jest jednym z najbardziej znanych przykładów niespożytej wyobraźni Salvadora Dali. Wszystko to, co pokazywał w swych obrazach, jest cielesne, substancjalne, dotykalne, ale często istota obiektów zmieniona jest w sposób przewrotny – zegarki stają się miękkie i zdeformowane, żaglowiec przybiera formę kroczącej postaci, a sylwetkom ludzkim nadawane są atrybuty przedmiotów codziennego użytku.
Konsekwentna i ekscentryczna autoreklama, prowadzona przez Salvadora
Dali, długo była postrzegana jako chwyt dość tani – jednak pod koniec XX
wieku znalazła wielu naśladowców, a gloryfikacja osoby artysty stała się
czymś w rodzaju prawomocnego obyczaju. Podłoże takiego zjawiska jest w
dużym stopniu ekonomiczne – wobec zalewu ciągle rosnącej podaży utworów
malarskich (jak i artefaktów każdej innej dziedziny sztuki) ich autorzy,
chcąc dobrze prosperować, najczęściej muszą zabiegać o uwagę krytyków,
szerszej publiczności, a w końcu nabywców. Stosują w tym celu rozmaite
chwyty z zakresu autopromocji. Autorzy bardzo często usiłują przesunąć
punkt ciężkości z samego dzieła na swoją osobę i swój styl uczestnictwa
w życiu publicznym. W tym miejscu na obronę Salvadora Dali przytoczyć
można argument, że to sama doktryna surrealizmu podkreślała wagę „sztuki
życia” obok konkretnej twórczości, podważając więc w pewnym stopniu
dotychczas nadrzędną wartość jakości artystycznej samego dzieła sztuki.
|
|
admin@salvador-dali.com.pl :: | Linki :: | |||